TRÄNAs historia

TRÄNA startades av Utemagasinet och Egmont Publishing hösten 2013. Detta för att möta ett i Sverige växande intresse för utomhusträning och långlopp, med lika mycket fokus på naturupplevelsen som prestationen. Fokus låg på traillöpning, cykling och produkttester, men även andra uthållighetssporter som swimrun, multisport och skidalpinism. 

TRÄNA var nominerad till Svenska Designpriset 2014, logga och form togs fram av Örjan Vatnaland på Hjärtat i Åre och formgavs av Sofia Ohlsén på Utemagasinet.

I slutet av 2015 beslutades att TRÄNA skulle läggas ned. Istället frågade jag (Emma Alzén), då redaktör på Utemagasinet, om jag kunde ta över. Så blev det. Den 1 september 2016 släpptes ett nytt nummer av TRÄNA. Upplaga på 1 000 ex och enbart fokus på traillöpning. 

I slutet av 2019 var det dags att ta upp favoritprojektet igen. Under december genomfördes en Kickstarterkampanj för att möjliggöra ett nytt nummer. Stort tack alla som bidrog!

TRÄNA kommer ut 1 juni 2021.